Voor de nabestaanden is het geweld zinloos. En ze verwachten
een antwoord, een motivering van Kim De Gelder; ze verwachten dat hij het
zinvol maakt.
Van zodra het zinvol is, kunnen zij, en zij alleen, de zinloosheid ervan aantonen. Maar pas wanneer het eerst zinvol is geworden. Die actieve houding, daar zijn ze wellicht naar op zoek.
Van zodra het zinvol is, kunnen zij, en zij alleen, de zinloosheid ervan aantonen. Maar pas wanneer het eerst zinvol is geworden. Die actieve houding, daar zijn ze wellicht naar op zoek.
Vandaag wordt de zinloosheid hen opgedrongen. De zinloosheid
vandaag is niet voldoende zinloos. Omdat ze de belofte draagt van een mogelijke
zinvolheid. Het zwijgen van Kim De Gelder is zwanger van betekenis.
Alleen: Kim De Gelder is niet in staat om het geheel van de
gebeurtenissen zinvol te maken. Niet in de betekenis die wij onder zinvolheid
verstaan.
Het is niet zinloos, dat voelen we , dat denken we in zijn grijns en in zijn schijnheiligheid te zien; maar het is niet zinvol, ook dat zien en horen we maar al te goed, wanneer we even ons begrijpelijke verlangen naar straf opzij zetten.
Wat is het? Het is waanzin. En met die waanzin hebben we geen affiniteit. Ze werkt bevreemdend, alliënerend zelfs.
De waan-zin die Kim De Gelder, zichzelf daar al dan niet toe verplichtend, op zijn daden zal kleven, zal de nabestaanden nog verder weg trekken van de betekeniswereld die ze koesteren en waarin zo’n gat is geslagen.
Ze zullen geen volheid krijgen die ze kunnen doorprikken, zinledig maken om vervolgens, in hun rouwproces, zelf in te vullen met betekenis.
Ze zullen wel een overvloed aan krank-zinnigheid krijgen: te weinig zinvol om te doorprikken, te zinvol om als voldoende zinledig te ervaren en naast zich neer te leggen en eindelijk te beginnen rouwen.
Het is niet zinloos, dat voelen we , dat denken we in zijn grijns en in zijn schijnheiligheid te zien; maar het is niet zinvol, ook dat zien en horen we maar al te goed, wanneer we even ons begrijpelijke verlangen naar straf opzij zetten.
Wat is het? Het is waanzin. En met die waanzin hebben we geen affiniteit. Ze werkt bevreemdend, alliënerend zelfs.
De waan-zin die Kim De Gelder, zichzelf daar al dan niet toe verplichtend, op zijn daden zal kleven, zal de nabestaanden nog verder weg trekken van de betekeniswereld die ze koesteren en waarin zo’n gat is geslagen.
Ze zullen geen volheid krijgen die ze kunnen doorprikken, zinledig maken om vervolgens, in hun rouwproces, zelf in te vullen met betekenis.
Ze zullen wel een overvloed aan krank-zinnigheid krijgen: te weinig zinvol om te doorprikken, te zinvol om als voldoende zinledig te ervaren en naast zich neer te leggen en eindelijk te beginnen rouwen.
De waanzin van Kim De Gelder verschaft hen nooit dat soort betekenissen die ze
kunnen leegprikken of waar ze net tegenaan kunnen stampen. Ze zal de
nabestaanden opzadelen met een surplus aan
betekenis waar ze niets mee kunnen aanvangen. En dat is pervert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties: